آنتی بیوتیک ها چه تاثیری بر روی قرص های جلوگیری از بارداری دارند ؟

آنتی بیوتیک ها چه تاثیری بر روی قرص های جلوگیری از بارداری دارند ؟

آیا انتی بیوتیک ها باعث کاهش تاثیر قرص های ضد بارداری می شوند؟

آنتی بیوتیک ها از دو طریق باعث کاهش اثر قرص های جلوگیری از بارداری میشوند.

قرص های ضد بارداری  حاوی استروژن هستند. بعضی از آنتی بیوتیک ها مثل rifampin  و griseofulvin  ، کبد رو مجبور می کنند تا تجزیه استروژن را افزایش بدهد و بدین ترتیب باعث کاهش استروژن بدن میشوند و این،   اثر قرص های ضد بارداری رو کاهش میدهد. برای همین فرد  مصرف کننده این آنتی بیوتیک ها باید از روش های دیگر جلوگیری از بارداری هم استفاده کند.

راه دومی که آنتی بیوتیک ها باعث کاهش اثر بخشی قرص های جلوگیری از بارداری می شوند این است که بعضی از آنتی بیوتیک ها باعث کاهش گردش استروژن  در خون بدن می شوند.

استروژن ها  در کبد به  مواد شیمیایی دیگری تبدیل میشوند که در روده و بعد از اون در کیسه صفرا نگه داشته میشوند. باکتری ها ی موجود در روده این مواد شیمیایی را دوباره به استروژن تبدیل می کنند و این استروژن ها جذب بدن می شوند.

حالا بعضی از آنتی بیوتیک ها این باکتری های تبدیل کننده رو از بین می برند و بدین ترتیب از گردش استروژن در بدن جلوگیری می کنند و با کاهش استروژن در بدن، تاثیر قرص های جلوگیری از بارداری کم می شود.

اگرچه از نظر علمی هنوز ثابت نشده که استفاده از آنتی بیوتیک ها باعث افزایش احتمال بارداری می شوند ، ولی سری رو که درد نمی کنه دستمال نمی بندند. اگر شما از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید و  مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک ها شدید، و اگر دوست ندارید که سال دیگه این موقع نی نی کوچولوتون کنارتون ونگ ونگ بکنه،  بهتره که از یک روش دیگه ( مثل کاندوم ) در کنار قرص های جلوگیری از بارداری استفاده کنید .

درباره‌ی alireza bakhtiari

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*